Hur man gör en animering Använda Java

February 28

Programmerare kan skapa animering i Java genom att rita en serie bilder på skärmen, en efter den andra. Det enklaste sättet att göra detta är att gå igenom bilderna i en samling, så att de skapar en animeringseffekt. Du kan åstadkomma detta genom att loopa genom en rad bilder, visa varje bild i tur och ordning. Denna metod kan hjälpa till att skapa animerade startskärmar för program, eller små delar av webbapplikationer.

Instruktioner

1 Ställ in Java-klass. Denna klass kommer att innehålla variabler för att hålla 10 bilder att animera i en matris, tillsammans med variabler att hålla reda på nuvarande bilder, och antalet bilder som faktiskt i listan:

importera java.awt *.
public class Animera sträcker javax.swing.JApplet implementerar Runnable {

Bild [] animation = new Image [10];
int ström = 0;
Tråd runner;
}

2 Skapa en startmetod för att starta animeringen:

public void start () {

if (runner == null) {
runner = new Thread(this);
runner.start();

}

}

3 Skapa en färg metod, som kommer att dra bilden på skärmen:

public void paint (Graphics skärm) {

super.paint(screen);
Graphics2D screen2D = (Graphics2D) screen;
if (animation[current] != null)
screen2D.drawImage(animation[current], 0, 0, this);

}

4 Skapa en löpande metod att köra animeringen. Denna metod kontrollerar om den löpande tråden, "runner" är den aktiva tråden. Om så är fallet "medan" loop kommer kontinuerligt kallar "paint" -metoden genom "måla" och sedan öka den aktuella bilden. Bilden räknaren återgår till 0 när listan är klar, gör en återkommande bild:

public void run () {

Thread thisThread = Thread.currentThread();
while (runner == thisThread) {
repaint();
current++;
if (current >= animation.length)
current = 0;

Thread.sleep (500);

}


        

Välkommen till dig för att skicka en kommentar:

            
            
            
            

© 2021 Astrixsoft.com | Contact us: webmaster# astrixsoft.com