Hur man gör en Hög Låg spel i Python

December 17

Tjrough inbyggda funktioner och ett omfattande modul bibliotek, kan du bygga enkla Python program på några minuter, med hjälp av en direkt syntax. Till exempel, om du vill utveckla en snabb high-low spel, kan du använda "random" modul och en enkel looping konstruktion för att bygga den.

Instruktioner

1 Sätt i "random" modul:

import slumpmässig

2 Generera slumptal med "randint" -funktion. I detta exempel, faller slumptal mellan 1 och 20:

num = random.randint (1, 20)

3 Ställ upp en slinga, som kommer att gå igenom ett visst antal gissningar tills användaren gissar numret. I detta fall ges användaren 10 gissningar:

x = 10
medan x> 0:
. . . print "Gissa ett nummer:"
. . . y = ingång () // användarinmatning av ett antal

4 Skapa ett "om" uttalande inuti slingan som kontrollerar värdet. Om det angivna numret matchar slumptal, kommer programmet att skriva ut en seger meddelande och sluta. Om inte returneras en ledtråd som anger om användaren gissning var högre eller lägre än det faktiska antalet. Om 20 gissningar används och antalet förekommer inte, då slingan kommer att sluta. Du kan välja att låta användaren att spela igen eller avsluta programmet:

. . . om y == num:
. . . print "Rätt! Stor gissning "
. . . sluta()
. . . Elif num> y:
. . . print "Higher"
. . . Elif num <y:
. . . "Print" lägre "


        

Välkommen till dig för att skicka en kommentar:

            
            
            
            

© 2020 Astrixsoft.com | Contact us: webmaster# astrixsoft.com