Hur man drar pyramiderna i Java

June 10

Hur man drar pyramiderna i Java


Ett av de första stegen för att bli en Java-programmerare innebär att lära sig att skapa en "för" loop, där en viss uppsättning åtgärder upprepas tills en fördefinierad räknaren når ett visst värde. Nästa steg är att bygga kapslad "för" loopar. Detta handlar om att skapa en "för" loop och sedan placera en annan "för" loop i den första slingan. Ett sätt att lära sig och öva att göra detta är genom att rita en stjärna pyramid - eller en pyramidal form bestående av symbolen *.

Instruktioner

1 Fastställa klassen med hjälp av offentliga uppdrag:

public class classname
{
}

Ersätt "classname" med det namn du vill använda för klassen.

2 Setup klassens in- och utgångar med hjälp av public static void main funktion:

public static void main (String args [])
{
}

Placera den mellan klass parentes.

3 Skriv den första "för" loop, vilket kommer att öka variabeln "p" med 1 varje gång programmet avslutas rita en rad:

för (int p = 1; p <10; p ++)
{
}

Sätt den mellan public void huvud parentes.

4 Skapa den andra "för" loop, vilket kommer att öka variabeln "q" av en stund i en rad och dra en annan del av pyramiden:

för (int q = 0; q <p; q ++)
{

System.out.print ( "*");
}

5 Rikta programmet att gå till nästa rad varje gång varje gång den är klar att dra en rad och är redo att dra nästa rad:

System.out.println ();

Sätt detta efter den andra "för" loop men innan den första "för" loop andra konsol.


        

Välkommen till dig för att skicka en kommentar:

            
            
            
            

© 2020 Astrixsoft.com | Contact us: webmaster# astrixsoft.com