Hur man använder lager i Macromedia Flash

March 22

Hur man använder lager i Macromedia Flash


Adobe Flash är ett grafikprogram som är kapabel att producera interaktiva webb enheter såsom banderoller och navigeringsfält, eller till och med hela filmer och animationer. Flash använder en tidslinje delas in i ramar som styr hastigheten på den färdiga produkten (kallas en film), och det kan finnas flera nivåer av objekt på tidslinjen som kallas "lager". Varje skikt kan hålla många olika objekt såsom bilder eller grafik, eller ett lager kan vara tom och används bara för programmering. En enkel övning kan hjälpa dig att förstå hur man använder lager.

Instruktioner

insättning av Layers

1 Öppen Flash. Mot toppen av skärmen ser du på tidslinjen som sträcker sig från vänster till höger som ser ut som en lång rad små vita rektanglar, delas varje fem rektanglar med en grå en. Dessa är de ramar som används i flash och till vänster kan du se namnet på detta som "Layer 1"

2 Sätt in ett nytt lager genom att klicka på "Nytt lager" -ikonen längst ned på den del av fönstret som säger "Layer 1" det ser ut som en liten fyrkantig kudde av vika papper i hörnet. Flash infogar ett nytt lager ovanför den nuvarande och ge den en standardnamnet "Layer 2"

3 Klicka på den första rektangel "Layer 2" och välj sedan någon av ritverktyg i verktygsfältet till vänster. Rita något på scenen som är en rektangel eller offentlig linje - oavsett vad du väljer. Du kommer att märka den första rektangeln av Layer 2 nu verkar förmörkade in med en svart prick i mitten. Som låter dig veta att det finns ett objekt i denna ram på detta lager.

4 Klicka på den första rektangel "Layer 1" och välj sedan någon annan ritverktyg i verktygsfältet till vänster. Rita något på scenen som en rektangel eller offentlig linje som överlappar vad du drog på scenen i nivå 2. Du kommer att märka den första rektangeln av lager 1 nu verkar förmörkade i såväl. Du kommer också att märka omedelbart att det nya objektet du ritade visas bakom det första objektet. Detta beror på Layer 2 är ovanför Layer 1.

Namnge och ändra lager

5 Klicka på texten "Layer 1" och dra den uppåt en aning så att skiktet rör sig ovanför Layer 2 och släpp. Du kommer att se det andra objektet du ritade (på lagrar 1) kommer nu att överlappa det första objektet du ritade på lager 2. Detta är ett viktigt begrepp att tänka på när man utformar med Flash: Du kan ha så många lager som du vill, men de har en staplingsordning, och alla objekt på en "högre" skikt (inte i antal, men efter position på tidslinjen), kommer att överlappa objekt på lager under dem.

6 Dubbelklicka på "Layer 1" text och du kommer att se det bli blå-markerat, redo för dig att byta namn på den. Namnge detta lager "Top Layer."

7 Dubbelklicka o "Layer 2" text och du kommer att se det bli blå-markerat, redo för dig att byta namn på den. Namnge detta lager "bottenskiktet." Detta är den bästa metoden för att hålla koll på dina lager när du arbetar. Till exempel, om du animera en karaktär promenader, skulle du dra dina bakgrundsobjekt på ett lager och kanske name it "Background" och förgrunds objekt på ett annat lager och namnge det "Förgrunds". Din vandring karaktär skulle vara på ett tredje skikt mellan de två andra och namngivna på lämpligt sätt.

Låsning & Hiding Layers

8 På toppen av lagerpanelen ser du en liten ikon av ett öga och en annan av ett hänglås. Direkt under dessa symboler på varje skikt är två vita prickar som representerar varje. Klicka på den vita pricken under ögat symbolen på "Top Layer." Objektet du har ritat på scenen på detta lager kommer att försvinna. Nu kan du se allt på "bottenskiktet" som var under den.

9 Klicka igen på den vita pricken under ögonikonen till "ta fram" det översta lagret.

10 Klicka på den vita pricken under ikonen hänglås på "bottenskiktet." Vad detta innebär är det låser lagret så att du inte kan redigera den. Detta är användbart om du ritade på det översta lagret och ville inte oavsiktligt börja rita något på det översta lagret i stället.

Tips

  • Det är en bra idé att hålla varje bild, teckning, objekt eller element i din Flash-film på egen hand, separat lager. Detta gör det enklare redigering i framtiden och är också viktigt om du kommer att använda rörelseinterpolering, eftersom Flash kommer endast lan objekt om de inte delar deras lager med någonting annat.
  • Dölja objekt på ett lager inte hindra dem från att synas i den färdiga filmen.

        

Välkommen till dig för att skicka en kommentar:

            
            
            
            

© 2021 Astrixsoft.com | Contact us: webmaster# astrixsoft.com