Hur man sätter in Bones i en 3D-modell

June 29

Hur man sätter in Bones i en 3D-modell


Verktyget ben är ett kännetecken för många 3-D program design, i synnerhet sådana som användes inom tekniken och underhållningsindustrin. Verktyget gör det möjligt för konstnärer att ställa och sedan animera digitala tecken. Innan de kan ställa karaktär, men konstnärer måste först installera ben i karaktärens mesh (dvs karaktärens virtuella kött). De kopplar då nätet till benen på ett sådant sätt att det deformeras när benen rör sig. Denna sammankoppling av ben med karaktär mesh kallas rigg. Genom att föra in benen i en 3-D-modellen, du gör det möjligt att forma en modell mer intuitivt och snabbare än du kan med andra formningsmetoder.

Instruktioner

1 Öppna din design program. Belastning i det, genom att klicka på "Arkiv" -menyn "Öppna" funktion, alla befintliga 3-D-modellen.

2 Klicka på "Bones" verktyg, som är kommer under "Animation", "Skapa" eller "Draw" menyer. Sök ditt program hjälpfil "ben" eller "rigg" för att hitta den specifika menyn.

3 Klicka, i det övre visningsområdet, på den del av modellen där du vill att benet ska börja. Dra till den del där du vill att ben till slut. Tryck "Escape" för att avsluta ben skapande läget.

4 Klicka på benet i den vänstra eller högra fönstret och klicka sedan på verktygsfältet "Flytta" verktyg. Dra benet tills det passar in i modellen.

5 Klicka på modell för att markera den och klicka sedan på menyn "Ändra" "Skin" modifierare. Denna modifierings kan du länka benet till modellens mesh så benet kan deformeras (dvs flytta) nätet när du flyttar eller rotera benet.

6 Leta i "Skin" modifierare parameter panel, ett verktyg för att identifiera benet att kopplas till modellen. Detta verktyg kan en knapp som heter "Välj ben", "Lägg till bone" eller något liknande. Läs hjälpfilen för "Skin modifierare" för att hitta den specifika kontroll för att länka till benet.

7 Klicka på benet, och klicka sedan på "Move" i verktygsfältet. Dra benet i någon riktning för att flytta den. Åtminstone en del av modellen kommer att följa benet. Anledningen endast en del kan följa är att benet kuvert inte helt omger modellen. Du kommer att justera detta kuvert i följande steg.

8 Klicka på "Skin" modifierare, sedan söka efter "kuvert" kontroller på modifierings parameter panel.

9 Klicka modifieraren s "Display" för att göra kuvertet syns. Klicka på uppåtpilen på kuvertets reglaget för att öka kuvertets storlek tills kuvertet omger modellen. Klicka modifieraren s "Display" för att dölja kuvertet.

10 Flytta ben, som du gjorde i steg 7. Alla delar av modellen kommer nu att gå med benet.


        

Välkommen till dig för att skicka en kommentar:

            
            
            
            

© 2021 Astrixsoft.com | Contact us: webmaster# astrixsoft.com