Hur man bygger en webbplats med Flash

July 3

Hur man bygger en webbplats med Flash


De flesta professionella designers använder separata program för att skapa webbplatser: Flash för animationer, Photoshop för digital bildbehandling, Illustrator för att rita och Dreamweaver för hemsidan konstruktion. Men om en webbplats är ganska enkel, det kan skapas direkt i Flash. Flash erbjuder utmärkta ritverktyg och kan sammanställa sina sidor i webbaserade HTML-filer automatiskt. Det enda den inte kan göra är att redigera digitala bilder. Det kan dock lätt införliva fotografier som har upprättat någon annanstans. I den här artikeln förutsätter att läsaren är redan är bekant med Flash som en animation och teckning paket, och därför i första hand kommer att koncentrera sig på vilka åtgärder som behövs för att skapa faktiska webbplatser.

Instruktioner

Planerar en webbplats i Flash

1 Rita en skiss av hemsidan designen. Professionella designers och webb byggare har alltid en vision av vad en design kommer att se ut innan faktiskt bygga den, och kommer vanligtvis dra det först använda penna och papper. Webbsidor är traditionellt 800 pixlar bred och 600 pixlar på höjden, även om andra dimensioner är säkert möjligt. En webbsida innehåller fyra grundläggande element: en rubrik, en sidfot, navigeringsknappar och huvudinnehållet (bild- och / eller text). Huvudet kan vara en animation, text, fotografi eller ritning, eller någon kombination av ovanstående. Bestäm vad rubriken kommer att se ut och sedan dra ett utkast till utformning av det på sidan.

2 Bestäm vilken sidfoten kommer att se ut. Sidfot är vanligtvis färgfält med text på dem. Ibland texten är en upphovsrätt och / eller sekretesspolicy. Andra gånger, innehåller det länkar. Sidfot är oftast enkla design.

3 Bestäm hur många navigationsknapparna för att inkludera. Kom ihåg att varje navigeringsknappen kommer att leda till en annan webbsida, och därmed en annan Flash-fil, så försök att hålla det enkelt. Se till att ge ett namn till varje knapp (t.ex. "Om", "Kontakt", etc.) Senare när webbsidor skapas för knapparna, kom ihåg att namnge webbsidor samma namn som knapparna (dvs en "om" knappen kommer att länka till en sida som heter "om", en "Kontakt" -knappen kommer att länka till en sida som heter "kontakt", etc).

4 Överväga att visa en animering som ett bildspel för sidans huvudinnehåll. Flash utmärker på animation, så försök att inkludera animation i ett framträdande sätt.

5 Upprepa steg 2, 3 och 4 för varje sida på webbplatsen. Kom ihåg att det kommer att finnas en sida per navigeringsknappen. Tänk också på att sidhuvud, sidfot och navigeringsknappar förblir vanligtvis konsekvent från sida till sida på en webbplats. Det är oftast bara det huvudsakliga innehållet som ändras på varje sida. Detta innebär att när en huvud konstruktion har konstruerats, blir det möjligt att spara tid genom att kopiera arbete som redan har gjorts.

Konstruera webbplats

6 Öppna ett nytt Flash (Actionscript 2.0) fil. Ändra dimensionen på filen till 800 x 600 bildpunkter, eller till vad dimensioner specificeras i skissen. Håll Stage vita färgen, eller ändra den till en annan färg om konstruktionen kräver det. Gör de styrande synlig ( "Visa" och sedan "linjaler") och sedan placera guider på scenen för att markera den sidhuvud, sidfot, navigeringsknappar och huvudinnehållet område.

7 Sätt in ett nytt lager på tidslinjen, byta namn på det "header" och sedan skapa sidhuvud. Antingen drar den med Flash är ritverktyg, eller importera en bild. Om du importerar en bild, storlek den på rätt sätt innan du är den till Flash. Till exempel, om din rubrik är 800 pixlar bred och 100 pixlar hög och är en bildfil, skapa bilden i ett program som Photoshop. Sedan importera det till Flash bibliotek ( "File" och sedan "Importera" och sedan "Importera till bibliotek". När den har importerats, dra den från biblioteket till scenen och placera den withing de riktlinjer. För att se till att det är uppradade ordentligt, öppna informationsfönstret ( "Window" och sedan "info") och se till att X- och Y-koordinater varje läsa "0". Om de inte gör det, skriv sedan in en "0".

8 Sätt in ett nytt lager på tidslinjen och döp om den "sidfot". Eftersom de flesta sidfot är typiskt färgfälten med text på dem, använder rektangelverktyget och Fyll hink att göra sidfoten. Använd sedan textverktyget för att lägga till text. Använd en annan textruta för varje text som ska länkas. Till exempel, om en e-postadress har skrivits in, lägga den i sin egen textrutan. Använd sedan en separat textruta för en sekretesspolicy länk eller någon annan typ av text.

9 Sätt in ett nytt lager på tidslinjen och döp om den "innehåll." Lägg en bildfil, brödtext eller en animering med utformning skiss. Kom ihåg att detta är det lager som kommer att ändras beroende på den specifika sidan. Alla de andra skikten kommer att förbli densamma.

10 Sätt in ett nytt lager på tidslinjen och döp om den "knappar". Utforma navigeringsknapparna och sedan omvandla var och en separat till symboler ( "F8"). När "Konvertera till Symbol" dialogruta visas, se till att namnge varje symbol och även se till att knappen klassen väljs. När objekt konverteras till symboler, kopior av dem placeras automatiskt i Flash-filen bibliotek. Knapparna är närvarande i deras "Up" tillstånd, vilket innebär att detta är hur de kommer att se ut när sidan laddas i en webbläsare. Om knapparna är tänkta att vara animerade, nu skulle vara dags att sätta sina "över" stater, vilket är vad de kommer att se ut när en musen över dem.

11 Öppna biblioteket ( "Window" och sedan "Library") och dubbelklicka på knappen ikon. Filen tidslinje ändras till knappens tidslinje. Knappen tidslinje visar "stater", inte ramar. I Flash, påstår de omständigheter under vilka den knappen kan användas: "upp" eller vad knappen ser ut när sidan laddas; "Över" eller vad knappen ser ut när en mus svävar över det; och sedan "ned" och "hit", som inte behövs för den aktuella uppgiften. "Upp" Staten har redan byggts. Högerklicka på "över" tillstånd på knappen tidslinje och infoga en tom nyckelbildruta. Markera knappen bakgrund på scenen och sedan ändra färg med hjälp av Fyllningsfärg hink. Nu när filen visas i en webbläsare, visas knappen en färg när den laddas, men ändrar färg när den moused över. Upprepa denna process för så många navigeringsknappar som har utformats och omvandlas till symboler.

Lägg Länkar

12 Länka alla textrutor direkt genom rekvisitan Panel. Markera texten med textverktyget, markera text och sedan skriver URL-länk i länkfältet. URL använder syntaxen "http: //" (utan citattecken), följt av den faktiska webbadressen. E-postlänkar använda en annan syntax: "mailto: //" följt av en e-postadress.

13 Lägg till länkar till bilder genom att först konvertera bilderna till symboler. Se till att välja "knappen" när "Konvertera till Symbol" dialogruta öppnas. När bilden är en symbol, har Action som skall tillsättas till den. Öppna åtgärdsfönstret ( "F9"). Se till att Actionscript 2.0 är markerat och ScriptAssist är aktiv. Välj "Globala funktioner", sedan "" Browser / Nätverk "och sedan dubbelklicka på" getURL ". ScriptAssist kommer att placera kod i åtgärdsfönstret och ger också en bar för en URL-adress som skall införas. Skriv in adressen där knappen ska länka till när du klickar.

14 Lägg till länkar till navigeringsknapparna exakt samma sätt som gjordes i steg 2 ovan. Knapparna har redan omvandlats till symboler, så Action kan läggas till dem omedelbart. Se till att välja varje knapp på scenen individuellt och sedan lägga till koden. Annars kommer exakt samma kod tillsättas till varje knapp samtidigt. Kom också ihåg att navigeringsknapparna kommer sannolikt att gå till sidor med webbplatsen, och dessa sidor har inte skapats ännu. De URL-länkar är att dessa sidor, och följande syntax måste användas: "Om" knappen kommer att gå till "../about.html"; "Kontakta" -knappen kommer att gå till "... / contact.html); etc.

Replikera sidor och publicera webbplatsen

15 När hemsidan är klar, spara den under namnet "index". Nu skapar den första interna sida för att motsvara den första navigeringsknappen. Radera innehållet skiktet (kom ihåg: det är för närvarande visar innehållet för hemsidan), lägga till ett nytt lager, byta namn på det "innehåll", och sedan lägga till nytt innehåll till scenen i dess ställe. Lägga till nya länkar om det behövs. Välj sedan "Spara som" och namnge den samma namn som den första navigeringsknappen (t.ex. "om"). Lägg inte till några filändelser när du sparar filer; Flash kommer att göra detta automatiskt.

16 Upprepa steg 1 ovan för så många interna sidor som det finns navigeringsknapparna. När alla sidor har skapats, öppna dem alla så att de framstår som separat fil flikarna på Flash arbetsyta.

17 Gå igenom filerna en efter en och publicera dem. Öppna "Publiceringsinställningar" ( "File" och sedan "Publiceringsinställningar") och se till att SWF och HTML-rutorna är markerade när dialogrutan visas. bör kontrolleras ingen av de andra rutorna. Klicka på "Publicera" och Flash kommer att spara filen i två format: som en SWF och som en tillhörande HTML.

18 Öppna en webbläsare som Internet Explorer, Firefox eller Safari och öppna filen index.html ( "File" och sedan "Öppna"). Hemsidan kommer att visas precis som det skulle se ut över Internet och alla undersidor och länkar fungerar också. Grattis!


        

Välkommen till dig för att skicka en kommentar:

            
            
            
            

© 2020 Astrixsoft.com | Contact us: webmaster# astrixsoft.com